مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه برگزار شد

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۳ کد : ۱۳۶۵ اخبار
تعداد بازدید:۳۶۷
مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه برگزار شد

دکتر بهرام عزیزالله گنجی رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با عرض خیرمقدم و تبریک هفته پژوهش گفت: دانشگاه از لحاظ تولید علم و پژوهش به رتبه های درخشانی در سطح ملی و بین المللی رسیده است و برای 6 سال متوالی رتبه نخست دانشگاه های کشور را بر اساس نظام رتبه بندی تایمز کسب نمود که همه ی این افتخارات را مرهون همت و تلاش دانشجویان، اساتید و کارکنان هستیم.

دکتر عزیزالله گنجی به فاصله و شکاف بین پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: این فاصله باید از بین برود تا نتیجه پژوهش تبدیل به محصول قابل استفاده در فناوری و جامعه شود.

 

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ضمن دعوت از اساتید به بازدید از نمایشگاه هفته پژوهش افزود: در بخش فناوری ریل گذاری های خوبی در دانشگاه صورت گرفت. در این راستا پذیرش پروژه بزرگ ملی هیبریدی کردن خودروی شاهین گروه خودروسازی سایپا، افتتاح پژوهشکده مطالعات راهبردی، سیاست گذاری و زیربنایی استان مازندران، دریافت مجوز راه اندازی پردیس علم و فناوری نمونه ای از این فعالیت هاست و امیدواریم با توجه به پتانسیل و ظرفیت موجود در دانشگاه و با همکاری اساتید و دانشجویان بتوانیم دانشگاه را به جایگاه درخور شأن خودش در حوزه فناوری برسانیم.

دکتر عزیزالله گنجی همچنین به سیاست مهارت آموزی به دانشجویان با همکاری مرکز فنی حرفه ای با برگزاری دوره های مهارت آموزی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم در جامعه، کار برای افراد کاربلد، به اندازه کافی وجود دارد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حسینی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه با تبریک هفته پژوهش و فناوری گفت: حضور در جمع شما عزیزان مایه مباهات است و افزود: با نگاه به کشور های پیشرفته، آن چه که مسلم است این است که نقش تحقیق و پژوهش در پیشرفت، امری غیرقابل انکار است. پیشرفت در سایه تحقیق و پژوهش هدفمند اتفاق می افتد. همواره واژه ی تحقیق و پژوهش با توسعه به کار می رود و یکی از پر بسامدترین واژه های ادبیات دینی و اسلامی، توجه به مسأله ی علم آموزی، دانش، تحقیق و پژوهش است و علم آموزی جزء اصول پایه ای تفکر هر مسلمانی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه به حدیثی از امام علی (ع) اشاره کرد که آن حضرت فرمودند: العلم سلطان. یعنی علم اقتدار است. هر کس به آن دست یابد می تواند بر دیگران پیروز شود و هر کس به آن نرسد، بر او غلبه خواهند کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی  گفت: پژوهش به کار خلاقانه ای گفته می شود که به طور سیستماتیک انجام می شود تا به دانش موجود بیافزاید و این دانش را برای ابداع کاربردهای تازه به کار ببرد و تاکید کرد: ما در مسأله ی پژوهش به زنجیره ی ارزش کمتر توجه کردیم و متاسفانه مورد غفلت قرار گرفت. برای حل یک مسأله باید از طریق تحقیق، ابتدا و انتهای مسأله را با هم ببینیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسینی ضمن بیان اهمیت و جایگاه کار و تلاش از دیدگاه امام علی (ع) به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص علم و پژوهش اشاره کرد که فرمودند: رمز پیشرفت یک کشور، یعنى آن محور اصلى براى اقتدار یک کشور، پیشرفتِ همراه با اقتدار، علم است. آماج بسیارى از توطئه‌هاى امروزى که علیه جمهورى اسلامى هست، علم و اهل علم و دانشجویان علم و محیط علمى است؛ این را توجه داشته باشید. نگذارید این تیر طبق آن هدفگیرى دشمن، به هدفى که آنها گرفته‌اند، اصابت کند. کار علمى را نگذارید، متوقف بشود. از همه‌ این حرف هایى که گفته شد، مهم‌تر، مسأله‌ علم، تحقیق و پژوهش است.

دنیاى غرب ثروتش از ناحیه‌ علم است، اقتدارش از ناحیه‌ علم است، زورگویى‌اى که امروز می‌کند، به خاطر علمى است که دارد. پول فى نفسه اقتدار نمى‌آورد. آنى که اقتدار مى‌آورد، دانش است.

در ادامه دکتر شفقت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با تبریک هفته پژوهش، گزارشی از عملکرد این حوزه از جمله تعداد و شاخص مقالات ISIو مقالات علمی پژوهشی و ISC، مقالات کنفرانسی و همچنین میزان اعتبار پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه در سال 1401  ارائه کرد و گفت: حداکثر 420 میلیون ریال برای 100  امتیاز پژوهشی در نظر گرفته شد.

 

دکتر شفقت ضمن اشاره به میزان اعتبار پژوهشی دانشجویان و پاداش مقالات گفت: در سال 1401، تجهیزات داخلی با مشارکت معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری به مبلغ 14/658/000/000خریداری شد.

دکتر شفقت با اشاره به مجلات دانشگاه به نام های رایانش نرم و فناوری اطلاعات، انرژی و محیط زیست ایران و فناوری نانو در آب و محیط زیست، به فروشگاه اینترنتی کتاب دانشگاه اشاره کرد و گفت: تعداد 558 جلد کتاب فروخته شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ضمن بیان این که بیش از20 کارگاه و سمینار آموزشی در یک سال گذشته برگزار گردید افزود: دانشگاه در آینده میزبان هشتمین کنفرانس سالیانه انرژی های پاک و تجدید پذیر، نهمین کنفرانس ملی مصالح و سازه های نوین در مهندسی عمران و 14th Power Electronics & Drives : Systems and Technologies Conference است.

دکتر شفقت به فعالسازی سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی در سامانه مپفا، واحد های پژوهشی و قردادهای پژوهشی اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری به عضویت فعال درآمده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ضمن معرفی تفاهم نامه های دانشگاه از تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه و مرکز تحقیقات و نوآوروی خودرو سازی سایپا، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران، آب و فاضلاب استان مازندران، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران و ...، گزارشی از عملکرد کتابخانه مرکزی و مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی ارائه نمود.

در پایان این مراسم نیز از پژوهشگران برتر تولید علم دانشگاه: آقایان دکتر داود دومیری گنجی و دکتر محسن شیخ الاسلامی از دانشکده مهندسی مکانیک، پژوهشگران برتر ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه: آقایان دکتر سید مهدی حسینی اندارگلی و دکتر محمد میرزایی از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، پژوهشگران جوان شایسته تقدیر دانشگاه: آقایان دکتر هاشم نوروزی از دانشکده مهندسی مکانیک، دکتر عباس کیانی از دانشکده مهندسی عمران، رساله برتر دکتری: دکتر زهرا رحمتی دهکردی از دانشکده مهندسی مواد و صنایع و دکتر بهراد علی‌زاده خارکشی از دانشکده مهندسی مکانیک، پایان‌نامه برتر کارشناسی ارشد: مهندس محمد جواد خدادادی از دانشکده از مهندسی مکانیک و مهندس رمضانعلی فرج الهی سرستی از دانشکده مهندسی مواد و صنایع، پژوهشگران برتر دانشکده ها: دکتر مجید عباسی، دکتر سید محمود ربیعی و دکتر سلمان نوروزی از دانشکده مهندسی مواد و صنایع، دکتر سید مهدی حسینی اندرگلی و دکتر مرتضی قلی پور از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دکتر محسن شیخ الاسلامی و دکتر حمید گرجی از دانشکده مهندسی مکانیک، دکتر یاسر ابراهیمیان و دکتر عبادت قنبری از دانشکده مهندسی عمران، دکتر غلامرضا باکری و دکتر محسن قربانی از دانشکده مهندسی شیمی، دکتر حسین عبدالله زاده و دکتر معصومه طاهری مهر از دانشکده علوم پایه، تقدیر شد.