جلسه کمیته رتبه‌بندی دانشگاه برگزار شد

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۱ کد : ۵۹۱۸ اخبار
تعداد بازدید:۴۹
به گزارش روابط عمومی، دومین جلسه کمیته رتبه‌بندی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با حضور ریاست دانشگاه و اعضای کمیته در دفتر معاونت پژوهش و فناوری برگزار شد.
جلسه کمیته رتبه‌بندی دانشگاه برگزار شد

دکتر بهرام عزیزالله گنجی ریاست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در این جلسه با قدردانی از حضور اعضا و با اشاره به رتبه ­ی دانشگاه بر اساس نظام های مختلف رتبه بندی، بر شناسایی دقیق نقاط قوت و ضعف دانشگاه و ارائه راهکارها برای برون رفت از چالش ها و تقویت شاخص ها تاکید کرد.

در ادامه اعضای حاضر در جلسه به بیان نظراتشان پرداختند.

سپس دکتر افشین سروری مدیر پژوهشی دانشگاه ضمن معرفی شاخص­ های نظام های رتبه‌بندی معروف به مقایسه این شاخص­ هادر نظام های رتبه‌بندی بین المللی و ملی پرداخت.

دکتر سروری نظام رتبه‌بندی QS، تایمز، شانگهای و نظام رتبه‌بندی دانشگاه های جهان اسلام (ISC) را جزو نظام های معروف برشمرد و به بیان، شاخص ها و زیر شاخص ­های رتبه‌بندی هر نظام و میزان امتیاز کسب شده دانشگاه در هر یک از این شاخص ها پرداخت و در ادامه به مقایسه معیارهای آموزش، پژوهش، فعالیت بین‌المللی، صنعت و نوآوری و ... در این نظام ها پرداخت.

مدیر پژوهشی دانشگاه اظهار داشت: شاخص ­های رتبه‌بندی ملی دانشگاه های کشور توسط ISC برای سال 1403 تغییر اساسی یافته و شامل آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، مرجعیت و دیپلماسی، فرهنگی- اجتماعی و دانشجویی و مدیریت و بهره‌وری می باشد.

در ادمه این جلسه وضعیت رتبه دانشگاه در رتبه بندی های تایمز وISC  تشریح شد:

 رتبه بندی تایمز جهت امتیاز دهی به شاخص های دانشگاه ها از سه مرجع شامل نظر سنجی توسط موسسه تایمز، خود اظهاری دانشگاه ها و پایگاه استنادی Scopus استفاده می نماید. دانشگاه از سال 2018 وارد آن شده است و از مهمترین دلایل افت رتبه دانشگاه در رتبه بندی تایمز می توان به تغییر روش شناسی رتبه بندی تایمز، کاهش مستندات منتشر شده دانشگاه در سال­ های 2021 و 2022 و به تبع آن کاهش ارجاعات اشاره کرد. هرچند در سال 2023 مستندات منتشر شده دانشگاه با نمایه Scopus رشد قابل توجهی داشته است. شایان ذکر است این رتبه بندی، برای امتیاز دهی به فعالیت ها و بروندادهای دانشگاه ها، طی دوره پنج سال گذشته را در نظر می گیرد.

رتبه بندی دانشگاه ­های کشور توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) انجام می شود. این رتبه بندی برای امتیاز دهی به شاخص های دانشگاه های کشور از منابع اطلاعاتی شامل خود اظهاری دانشگاه ها و پایگاه استنادی WOS و داده های دریافتی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری استفاده می نماید. مهمترین دلیل افت رتبه دانشگاه در رتبه بندی ISC در سال­ گذشته، تغییر روش شناسی رتبه بندی و وارد کردن امتیاز منفی به مقالات سلب اعتبار شده می باشد. موسسه ISC تابستان هر سال خود اظهاری را در خصوص  فعالیت ها و بروندادهای دانشگاه های کشور برای دوره سه ساله گردآوری می نماید و بر اساس این خوداظهاری­ ها و داده های پایگاه استنادی WOS و اطلاعات دریافتی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری به رتبه بندی دانشگاه ­ها می پردازد، (به عنوان مثال در تابستان سال 1402 داده های خود اظهاری را برای رتبه بندی 1401 -1400 در دوره سه ساله 1399-1397 از دانشگاه­ ها و سایر منابع دریافت نموده است.)